Дорош Юліян-Юрій, пластовий фотограф

Пластун куреня ч. 11 ім. І. Мазепи, старший пластун куреня ч. 15 «Орден Залізної Остроги», підреферент світлин при економічному рефераті Верховної Пластової Команди. Фотомитець, етнограф, краєзнавець.

Народився 9. VI. 1909 року в м. Жидачів Львівської обл. в сім’ї Омеляна та Іванни з Крушельницьких (сестри Антона Крушельницького, в родині якого мешкав у Львові). Дитинство провів у с. Копичинцях на Тернопільщині, юність — у Станіславові, де закінчив українську гімназію. В гімназії вступив до куреня ч. 11 ім. І. Мазепи, в той же час захопився фотографією. Від 1928 року фотографував різні урочистості, життя пластових таборів, фестини, робив портрети приятелів.

Член 15 куреня УСП «Орден Залізної Остроги», великий канцлер куреня, обозний мандрівно-сталого курінного табору влітку 1930 року. Член ОПК Львів (1929), співробітник «Молодого Життя» (1929 — 1930), підреферент світлин економічного реферату Верховної Пластової Команди (1928 — 1930), відзначений похвальним письмом (1930).  Зберігся німий фільм “Свято молоді”, в якому, зокрема, зафіксований на відео Митрополит Андрей Шептицький і пластуни.

Автограф Юліяна Дороша, Великого Канцлера ОЗО

Автограф Юліяна Дороша, Великого Канцлера ОЗО

Студент права у 1927 – 1932 рр. Один з організаторів Українського фотографічного товариства (УФОТО). У 1935 р. товариство виставило роботи Юліяна Дороша з Гуцульщини під назвою «Наша Батьківщина у світлині». Зняв фільм про похорон командуючого УГА генерала Мирона Тарнавського (1938 р.), 1933 року — етнографічну короткометражку «Раківець», згодом — уже частково в кольорі — «Гуцульщину». У 1936 — 1937 рр. на Городенківщині та в м. Копичинці зняв перший в Галичині професійний кінофільм «Для добра і краси» на етнографічні теми і з життя кооперації (автори стенарію — Роман Купчинський і Василь Софронів-Левицький, у головних ролях — оперний співак з Волині Андрій Поліщук і аматорка з Копичинців Марійка Сафіянівна). Здійснював зйомки розкопок Ярослава Пастернака в Крилосі 1938 р., про що також мав намір зняти художній фільм.

Співпрацював з багатьма виданнями Львова («Дні», «Життя і знання», «Кіно», «Світло і тінь», «Українські вісти»), вів рубрики фотолюбителя у пластових журналах «Вогні» і «Молоде життя», а також газеті «Неділя», де був співредактором.

Зміна стійки біля таборової брами на Соколі. Фото Ю. Дороша

Зміна стійки біля таборової брами на Соколі. Фото Ю. Дороша

Знесення прапора ВПК. Табір на Соколі. Фото Ю. Дороша

Знесення прапора ВПК. Табір на Соколі. Фото Ю. Дороша

Від 1946 р. працює фотографом у Львівському історичному музеї, на кафедрі історії техніки Львівського політехнічного інституту, одним із перших у Львові опановує техніку кольорової фотографії. У 1956 — 1965 рр. фотограф відділу археології Інституту суспільних наук. Учасник археологічних експедицій інституту. Його фотографії публікувалися в працях з археології, етнографії, народного мистецтва, експонувалися на трьох персональних виставках.Помер 20. VII. 1982 р. у Львові, похований у родинному гробівці Левицьких.

Підтримати проект

*

0 коментарів

Підтримати 100 Кроків

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
1910ті
1920ті
1930ті
1940ві
1950ті
1960ті
1970ті
1980ті
1990ті
2000ні
30 років Пласту в Україні
70США
анонс
балачка
бібліотека
біографії
блог
важливе
виховництво
Відеоматеріали
Вічна Ватра
Джемборі 2019
Звук
ЗМІ
історія
курені
медіа
Начальний Пластун
новини
осередки
Персоналії
Подертий черевик
символіка
Сірий Лев
табори
Улади
УПН
УПС
УПЮ
УСП
цього дня
Часівник

Реклама

Pin It on Pinterest

Share This