До історії пластових прапорів: Целібат Мурлики

До дня Святого ЮріяОпікуна Пласту, 6 травня

Прапор куреня Целібат Мурлики був освячений на Соколі 9 липня 2011 року, в рамках відзначення 20-ліття ЦМ та дня народження патрона – Івана Чмоли.

Основна барва – жовта. На лівій стороні міститься відзнака куреня – Мурлика, в оточенні чотирьох святих воїнів, що зображаються в українській іконографії виключно на конях і є символом боротьби і перемоги добра зі злом, світла з темрявою, святості над гріхом.

Проект прапору ЦМ (УСП)

Проект прапору ЦМ (УСП)Хори Успенського собору Печерського монастиря були прикрашені сюжетними композиціями зі зображеннями постатей святих. Із цих рельєфних шиферних плит збереглися дві симетричні композиції святих вершників. Вершники показані один навпроти одного, створюючи так звані антитетичні (дзеркально відображені) композиції, широко практиковані у світовому мистецтві.

У XII ст., коли актуальною стала проблема захисту країни, якій загрожували степові орди, відбулася своєрідна воєнізація святих, зокрема святих воїнів, котрі уособлювали ідею національного захисту держави. Такими священними прообразами ратної справи були зображені на першій плиті св. Георгій Каппадокійський і св. Федір Стратилат, на другій — св. Нестор (котрий вбиває гладіатора Лія) і св. Дмитро. Подібні композиції були поширені у мистецтві Середньовіччя, однак у київському варіанті вони засвідчують про власні художні ознаки монументалізму і поетизації.

Святі Георгій, Дмитрій, Федір Тирон та Федір Стратилат, що вшановувались християнством як святі мученики, з кінця ІХ-Х ст. стають патронами полководців, імператорів і воїнів, зображуються у військових обладунках з мечем і списом в руках, часом верхи, символізуючи перемогу християнства над язичництвом, добра над злом. Поява цих зображень у таких антитетично-геральдичних композиціях на фасадах центральних столичних храмів, ймовірно, мала захисний характер і відображала конкретну історичну реальність — усвідомлення наближення воєнної небезпеки. Культ святого Георгія-Юрія набув особливої популярності у ХІІ-ХШ ст. як патрон князів у їхніх ратних справах. Зображення святих воїнів цього періоду популярні в творах ужиткового та декоративного мистецтва, монументальних храмових розписах

Джерело: Крвавич Д. П., Овсійчук В. А., Черепанова С. О. Українське мистецтво. — Львів: Світ, 2004. — Т. 2

*

0 коментарів

Трекбеки/Пінгбеки

  1. До історії вишколів ВППП | 100 кроків — історичний пластовий блог - […] стібались (може, то я придумав, для трагізму оповіді) з Мурлик, що замість знайти собі якусь спеціалізацію та […]

Опублікувати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Підтримати 100 Кроків

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
1910ті
1920ті
1930ті
1940ві
1950ті
1960ті
1970ті
1980ті
1990ті
2000ні
30 років Пласту в Україні
30Польща
70США
анонс
балачка
бібліотека
біографії
блог
важливе
виховництво
Відеоматеріали
Вічна Ватра
Джемборі 2019
Звук
ЗМІ
історія
курені
медіа
Начальний Пластун
новини
осередки
Персоналії
Подертий черевик
символіка
Сірий Лев
табори
Улади
УПН
УПС
УПЮ
УСП
цього дня
Часівник

Реклама

Олександр Тисовський

Запрошую підписатися

Час від часу ми готуємо підбірку найкращих матеріалів і будемо раді поділитися

Чудово! Ми надіслали лсиста на вказану пошту, його треба відкрити і підтвердити підписку.

Pin It on Pinterest

Share This